praktyczne porady dotyczące rejestracji znaków towarowych
prosty, zrozumiały język
konkretne przykłady
Projektowanie logo dla firmy
Logo jest jednym z elementów identyfikacji wizualnej, w skład której wchodzą: nazwa, logo, kolorystyka, czcionka, wygląd opakowań, charakterystyczny wystrój wnętrz, projekt strony internetowej, stroje służbowe pracowników, a także szata graficzna banerów reklamowych, wizytówek itd. Ważne, aby wszystkie wyżej wymienione elementy były ze sobą spójne i tworzyły wspólny przekaz.
Zapewne widząc dużą, żółtą literę M lub trzy paski na butach lub ubraniach masz już przed oczami konkretne marki. Cieszą się ona popularnością i wysoką renomą. Jeżeli wcześniej zadałeś sobie pytanie po co jest logo i do czego służy, przykład MC Donald’s oraz Adidas rozwiewają Ci wszelkie wątpliwości. Logo służy do identyfikacji wizualnej i reprezentowania marki. Jest to słowno-graficzny bądź graficzny znak towarowy, który ma za zadanie wyróżnić Twoje produkty. Pomaga w budowaniu rozpoznawalności i zapamiętywalności. Buduje wizerunek oraz pomaga w komunikacji marki ze swoimi klientami. Może być używany na różnych materiałach i nośnikach tj. strony internetowe, drukowane materiały, opakowania.
Logo to graficzny znak, który służy do identyfikacji marki. Może się składać z wielu elementów tj. sygnetu (znak graficzny), logotypu (znak słowno-graficzny) jak również zawierać tagline (slogan), którego celem jest uzupełniać nazwę firmy. Poniżej znajdziesz podział, który stworzyliśmy aby przedstawić różne rodzaje wizualizacji marki.
Sygnet czyli znak graficzny – potocznie nazywany rysunkiem. Jego zadaniem jest identyfikować się z marką. Składa się wyłącznie z grafiki a jego zadaniem jest chronić wizualną postać oznaczenia. Przykładem pojedynczego symbolu graficznego jest grafika reprezentująca Nike.
Logotyp czyli znak słowno-graficzny – najczęściej stanowi on interpretację graficzną brzmienia nazwy. Przez logotyp rozumiemy zatem połączenie nazwy oraz symbolu graficznego. Jest to najchętniej wybierany rodzaj loga, ponieważ stanowi czytelny przekaz słowny, nawet jeśli stanowi wyraz fantazyjny/wymyślony. Na taki rodzaj logotypu zdecydowała się między innymi firma Sony.
Logo z wykorzystaniem postaci – Jak zaprojektować logo, które szybko wzbudzi zaufanie odbiorców? Jedną z propozycji jest właśnie logo z postacią. Postać wykorzystywana w takich logach budzi bowiem dużą sympatię i szybko nawiązuje więź między klientami a przedsiębiorstwem. Przykład firm promujących się logiem z postacią są Michelin oraz Duracel. Zarówno ludzik z opon Michelina, jak i różowy króliczek od Duracela są obecnie znanymi i lubianymi postaciami, które jednoznacznie kojarzą się z firmami, jakie reprezentują.
Emblematy – charakteryzują się bardzo bogatym wzornictwem. Często stanowią połączenie obrazów, symboli i napisów. Ze względu na przepych, jaki reprezentują, nie są często wykorzystywane, ponieważ czasem utrudnia to czytelny przekaz. Niektóre firmy jednak mimo wszystko decydują się na taką formę loga. Poniższy obrazek przedstawia logo marki Harley-Davidson, które składa się z rozbudowanego wzornictw.
Projektowanie oznaczenia to ważne zadanie, które wymaga kreatywności i spójnego działania. Jednak do tego zadania należy się przyłożyć ponieważ logo to najlepsza wizytówka firmy, która ma przyciągnąć uwagę i budzić zaufanie klientów. Dlatego tworząc logo zwróć uwagę na cechy, które wyróżnią Twoją markę. Poniżej znajdziesz naszym zdaniem kilka wskazówek, które pomogą Ci zrozumieć jak powinna wyglądać Twoja wizualizacja firmy.
Logo powinno być łatwe do zapamiętania i rozpoznania. Jego zadaniem jest skutecznie komunikować przekaz marki. Użycie zbyt skomplikowanej grafiki, może być trudne do jej odczytania i mało zrozumiałe dla większości. Przykładem prostego logo jest znak towarowy marki Amazon.
AMAZON (1405495)
Pierwsze logo powstało w 1995 roku kiedy to Jeff Bezos założył księgarnię internetową, która początkowo nazwał Cadabra. Jednak od samego początku nazwa to budziła kontrowersje ze względu na jej znaczenie. Niektórzy twierdzili, że za bardzo przypomina słowo‘“cadaver” czyli tłumacząc “zwłoki”. Dlatego ostatecznie postanowiono nazwać firmę Amazon, odwołując się do najdłuższej rzeki świata. Pierwsze logo składało się z litery A a pod nią widniał czarny napis amazon. W 1998 roku logo zawierało napis amazon.com z hasłem Earth’s Biggest Bookstore czyli “Najwieksza księgarnia na Ziemi”. Obecnie logo składa się z znaku słownego z pomarańczową strzałką, która symbolizuje szeroki asortyment produktów. Niektórym strzałka kojarzy się z uśmiechem co dodatkowo wzbudza zaufanie klienta. Nie bez znaczenie w logo został użyty kolor pomarańczowy, który wprowadza energię i szczęście, natomiast czarny napis nazwy kolor symbolizuje wyższość marki Amazon nad konkurencją.
Dobre logo wyróżnia się na tle konkurencji oraz budzi pozytywne skojarzenia marki. Oznaczenie powinno być spójne z wartościami i zamierzeniami firmy.
MERCEDES (015060973)
Logo firmy jest kojarzone z luksusem, prestiżem i bogactwem. Historia marki sięga 80 lat XIX wieku kiedy to Karl Benz stworzył pierwszy spalinowy silnik. Został on opatentowany w 1886 roku kiedy to Gottlieb Daimler oraz projektant Wilhelm Maybach przerobili dyliżans i stworzyli pierwszy samochód spalinowy. W 1902 roku europejski biznesmen Emil Jellinek zaprojektował znak towarowy nazywając model samochodowy imieniem swojej córki - Mercedes. Pierwsze pojazdy Mercedes-Benz wyprodukowano w 1926 roku. Logo marki czyli trójramienna gwiazda jest kojarzona w każdym zakątku świata. Pierwszy raz zostało użyte w 1901 roku i wyglądało nieco odmiennie od dziś używanego przez markę. Był to po prostu biały napis na czarnym tle w owalu. Znak graficzny ewoluował z czasem, zmieniając kolory, kształty oraz dodatki graficzne. Obecnie logo składa się z srebrnej gwiazdy w okręgu z napisem “Mercedes-Benz”. Prawdopodobnie trójramienna gwiazda była często rysowana przez Daimlera, który poprzez rysunek wyznaczał trzy kierunki rozwoju produkcji swojej firmy, ponieważ wg zamiarów właściciela miał produkować pojazdy poruszające się na lądzie, wodzie i w powietrzu.
Projektując logo musisz wiedzieć, że tworzysz oznaczenie, które posłuży Ci na lata. Przy tworzeniu znaku unikaj krótkotrwałych trendów oraz chwilowej mody. Twoje logo powinno być tak zaprojektowane aby przetrwać upływ czasu. Takim przykładem jest logo firmy Shell, które powstało w XIX wieku.
SHELL (1578142)
Historia marki Shell rozpoczyna się w małym londyńskim sklepiku, w którym można było znaleźć antyki i muszle morskie. Wkrótce założyciel firmy Marcus Samuel zaczął przewozić naftę na Daleki Wschód nazywając ją właśnie Shell. W 1897 roku zakłada Shell Transport and Trading Company. Pierwsze logo powstało w 1901 roku i przypominało muszle małża, który został po krótkim czasie zmieniona na muszę Pecten czyli przegrzebka. W znaku użyto żółtego i czerwonego koloru, co miało odróżnić markę od konkurencji.
Elastyczne logo możesz umieszczać na różnych materiałach. Niezależnie czy będzie używane na billboardzie czy na stronie internetowej, powinno zachować swoją czytelność i estetykę. Dobrym przykładem takiego oznaczenia jest logo marki Adidas, które umieszczane na odzieży czy obuwiu, zawsze dobrze wygląda i nikt nie ma trudności go rozpoznać. Jest dedykowane szerokiej grupie odbiorców bez znaczenia na jego wiek, płeć czy pochodzenie.
ADIDAS (2734256)
Marka powstała w Niemczech, założył ją Adolf Dassler w 1924 roku. Początkowo nosiła nazwę Dassler Brothers Shoe Factory i zajmowała się produkcją butów do biegania. Był to interes dwóch braci, którzy po krótkim czasie postanowili zakończyli współpracę. Adolf założył Adidas a Rudolf założył Pumę. Marka Adidas posługuje się trzema logami i we wszystkich używane są znane na całym świecie trzy paski. Pierwszym z nich to logo odkupione w 1971 roku od fińskiej firmy Karhu Sport. Przypomina ono trójlistną koniczynę tzw. ‘trefoil’. Logo jest wykorzystane nie tylko na odzieży sportowców ale również przez artystów tj. Bob Marley, czy członków zespołu The Doors i The Sex Pistols. Co ciekawe król reggae w 1986 roku oddał hałd marce piosenką “My adidas” Druga wersja logo używana przez markę to trzy paski w kształcie trójkąta, które są pochylone ku górze, symbolizują pokonywanie wyzwań, co jest popularne wśród sportowców, którzy chcą osiągnąć swój cel. Natomiast trzecia wersja używa równych pasków z napisem wykorzystując małe litery. Wszystkie wersje są znakami rozpoznawani na całym świecie, a wartość rynkowa marki jest wyceniana na ok. 13,1 mld dol.
Logo powinno nawiązywać do wartości i celów marki. Jego zadaniem jest odzwierciedlać specyfikację oraz osobowość marki, a także nawiązywać do jej historii czy misji. Takim znakiem, który jest odpowiednio dopasowane jest logo BMW.
BMW (1210187)
Marka powstała w 1916 roku a jej współzałożycielami byli Gustav Otto i Karl Rappa. W 1911 roku Otto założył Fabrykę Maszyn Latających gdzie produkowano samoloty treningowe oraz zwiadowcze. Jednak samoloty nie sprawdziły się podczas wojny. Podobnie było z interesem Karla Rappy, przyszłego współwłaściciela firmy BMW. Brak sukcesu obu panów spowodowało, że połączyły siły by stworzyć silną marką BMW AG ( Bayerische Motoren Werke). Logo firmy przez wiele kojarzy się z wirującym śmigłem samolotu, nawiązując do początkowej działalności firmy. Jednak znana szachownica w rzeczywistości zawiera kolory bawarskiej flagi. Pierwszym pojazdem oznaczony szachownicą był motocykl marki BMW o modelu R32 z 1923 roku. Wg znawców logo zostało zaczerpnięte od znaka firmy RAPP Matorenwerhke, z której wywodzi się BMW. Logo BMW jest świetnym przykładem tego, jak ważny jest wizerunek marki i jak można go budować nawet pomimo przeciwności losu.
Logo to podstawowy element pozwalający na wyróżnienie marki na tle konkurencji. Ułatwia komunikację z klientem oraz wzbudza jego ciekawość i zainteresowanie oferowanym produktem bądź usługą. Poniżej znajdziesz kilka elementów, które pomogą Ci zaprojektować dobre logo dla firmy.
Proces tworzenia logo dobrze jest pozostawić specjalistom. I nie piszemy tego dlatego, że się tym na co dzień zajmujemy. Osoba, która tworzy oznaczenie powinna być pozbawiona indywidualnie przypisanych emocji, które często towarzyszą właścicielom marek. Osoba postronna podejdzie do pracy tworzenia logo w sposób fachowy i z dystansem.
Projektując logo zwróć uwagę na te elementy, których zadaniem jest przekazać misję i strategię marki. Zastanów się jakie skojarzenia i emocje chcesz wywołać swoją identyfikacją wizualną marki.
Logo jest dla odbiorcy
Tworząc znak słowno-graficzny lub graficzny wiedz, że ma się podobać odbiorcy a niekoniecznie Tobie. Przy projektowaniu zwróć uwagę na cechy demograficzne Twojego klienta, jego upodobania i preferencje.
Logo przyciąga uwagę
Dobre logo to nie tylko ładne logo. Oczywiście przy jego tworzeniu ważna jest estetyka. Ale co więcej Twoje oznaczenie powinno być nie tylko ładne ale i wzbudzające ciekawość oraz zainteresowanie. Projektując logo zaciekaw odbiorcę w takim zakresie, aby mógł znaleźć drugie znaczenie logo. Jednak przy tym zakresie bądź ostrożny, ukryta symbolika może zniechęcić odbiorcę do jego interpretacji.
Logo wyróżnia markę na tle konkurencji
Podczas tworzenia marki oraz jego oznaczenia sprawdź czego oczekuje Twój klient od Ciebie, jeżeli trafnie odpowiedz na jego potrzeby zostaniesz zauważony i trafisz na jego listę ulubionych produktów bądź usług.
Logo powinno być spójne z ideą marki
Zaprojektowanie logo spójnego z ideą i wizja marki daje wrażenie, że firma profesjonalnie podchodzi do klienta. Stwórz takie oznaczenie, które będzie logiczne i symetryczne z nazwą firmy i jego sloganem. Wszystkie dobrze dobrane elementy spowodują powstanie odpowiedniej wizualizacji marki.
Logo ma zapewnić bezpieczeństwo marki
Ochrona logo to ważny element budowania spójnej strategii marki, polegającej na zabezpieczeniu wizualizacji oznaczenia firmy. Logo jest elementem rozpoznawczym marki a jego rejestracja daje właścicielowi oznaczenia prawo wyłączne do jego używania. Zastrzeżenie logo pozwala uniknąć wykorzystywania tego samego i podobnego zobaczenia do swoich celów, co mogłoby wprowadzać odbiorcę w błąd. Dlatego dowiedz się jak zastrzec logo? Sprawdź ile kosztuje rejestracja znaku towarowego i gdzie można dokonać jego rejestracji?
Zaprojektowanie logo to dobry początek dla budowania silnej i stabilnej marki. Przekazanie tożsamości firmy, budowania trwałych relacji z klientem, w tym wszystkim pomaga dobra identyfikacja marki. Jej głównym celem jest zyskanie zaufanie wśród odbiorców, którzy szukając konkretnej oferty. Kiedy Twoje logo jest już gotowe koniecznie zadbaj o jego ochronę i nie dopuść aby konkurencja mogła wykorzystywać je do swoich celów. Jeżeli chcesz się czuć bezpiecznie na rynku zabezpiecz swoja markę na wypadek plagiatu, dokonaj zastrzeżenia znaku towarowego.
Jeżeli stworzyłeś już unikalny i oryginalny znak słowno-graficzny lub graficzny, teraz jest pora na zapewnienie jego ochrony. Najlepszym rozwiązaniem jest uzyskanie dla niego prawa, które ochroni go przed bezprawnym wykorzystaniem, a nawet i kradzieżą. Odpowiednim urzędem, do którego należy się zgłosić aby chronić znak towarowy jest krajowy, europejski i międzynarodowy urząd patentowy. Zastrzeżenie logo w UPRP daje Ci ochronę znaku na terenie całego kraju, natomiast rejestracja oznaczenia w EUIPO daje ochrona we wszystkich 26 krajach UE. Jednak zanim dokonasz zgłoszenia, przygotuj odpowiednie logo firmy do jej rejestracji. W tym celu wykonaj wstępną analizę znaku, której celem jest sprawdzenie unikalności oznaczenia. Jeśli nie wiesz czy Twoje logo może być zastrzeżone w urzędzie patentowym napisz lub zadzwoń do nas. Pomożemy Ci sprawdzić zdolność odróżniającą oznaczenia oraz zastrzec logo w urzędzie patentowym. Podchodząc do procedury rejestracji znaku towarowego masz do wyboru zastrzeżenie nazwy czyli znaku słownego oraz logo czyli znaku słowno-graficznego lub graficznego.
Tworzenie loga w dużej mierze stanowi zabieg czysto artystyczny, oparty na kreatywności jego twórcy. Jest jednak kilka wskazówek, czego lepiej unikać przy jego tworzeniu:
Zbyt skomplikowane elementy – Dobre logo powinno być czytelne, tak aby przekaz był jasny. Co więcej, bardzo skomplikowane loga stają się problematyczne w przypadku, kiedy jest potrzeba ich znacznego pomniejszenia np. w celu umieszczenia na wizytówkach. W takim wypadku logo traci swoją moc przekazu i robi się po prostu nieczytelne. Przykladem takiego takiego oznaczenia było logo marki Starbucks, które z biegiem lat przeszlo spory rebnadning.
STARBUCKS
Marka powstała w latach 70-tych kiedy to trzej przyjaciele postanowili założyć kawiarnię w Seattle. Nazwa została zaczerpnięta z książki Moby Dick, natomiast jej logo - syrena w dwoma ogonami to postać mitologiczna, a dokładnie pół kobieta i pół syrena, która w starożytnej Grecji śpiewała, umilając pracę żeglarzom. Postać ta nawiązuje do historii transportu kawy dostarczanej drogą morską do Seattle. Logo marki na przestrzeni lat zmieniało swój wygląd. A jednym z pododu było posiadanie przez niego zbyt wielu elementów. Ostatecznie to postać kobiety w koronie z dwoma ogonami znajduje się w logo marki.
Podobieństwo do już istniejących oznaczeń – Logo, aby spełniało swoje podstawowe zadanie, powinno być oryginalne, posiadać zdolność odróżniającą konkretnych produktów, czy usług. Zbyt duże podobieństwo może okazać się mylące dla klientów, a w konsekwencji doprowadzić do przykrych konsekwencji prawnych, jeżeli używane logo, będzie identyczne lub podobne do zastrzeżonego wcześniej znaku towarowego. Przykładem podobieństw znanych logo jest przykład oznaczenia marki Lipton i Lay’s, gdzie użyto podobnych kolorów i kształtów. Przez wielu ekspertów uznanych za zbyt podobne.
LAYS
Marka powstała w 1932 roku, a jej założycielem był Herman Lay, od którego pochodzi nazwa. W 1951 roku Lay połączył siły z Elmerem Doolinem, twórcą chrupek kukurydzianych Fritos. Ale już w 1965 roku marka stała się częścią koncernu Pepsi-Cola Comapny. Obecnie logo składa się z nazw umieszczonej na czerwonej wstążce. Oba elementy znajdują się na żółtej kuli, która nawiązuje do legendarnych chipsów. Czy faktycznie logo marki Lipton jest podobne do marki smacznych przekąsek? Sami oceńcie. Poniżej dla porównania umieściliśmy oba logo.
Podążanie za modą – Na rynku co chwilę pojawiają się nowe trendy wykorzystywane przy tworzeniu log, czy też nazw firmy. Należy jednak pamiętać, że takie elementy jak logo i nazwa powinny być inwestycją na lata. Logo powinno być zatem na tyle uniwersalne, aby nie wstydzić się za nie, kiedy przeminie chwilowa moda. Przykładem dobrej zmiany jest rebranding marki Cinema City, który prezentujemy poniżej.
CINEMA CITY
Początki marki sięgają 1929 roku, kiedy to rodzina Greidingerów otworzyła w Izraelu pierwsze kino. W Europie Cinema City zadebiutowało w 1997 roku w Budapeszcie. W Polsce zaś rozpoczęło działalność dwa lata później. Logo marki przeszło spory rebranding, którego efektem jest nowoczesne oznaczenie, które składa się z pomarańczowego napisu w dość mocnej czcionce. Poprzednie logo zawierało więcej elementów, przez co było nieco przestarzałe i niedostosowane do obecnych brandingowych trendów.
Cliparty – Przy tworzeniu loga nie powinno się korzystać z obrazów stockowych. Poprzez obrazy stockowe należy rozumieć powszechnie dostępne na przeznaczonych do tego stronach internetowych grafiki. Nie trudno się zatem domyślić, że korzystając z takich stron, ciężko byłoby zaproponować coś oryginalnego i niepowtarzalnego.
Wybór programu do projektowania – Na rynku dostępnych jest wiele programów do projektowania loga. Najlepiej jednak korzystać z tych, które działają w sposób wektorowy, czyli obraz jest określany za pomocą matematycznie określonych punktów. Dzięki temu możemy taki obraz skalować do dowolnych rozmiarów, mając pewność, że wszystko będzie jak najlepszej jakości.
Podsumowując, dobre logo powinno odzwierciedlać specyfikę danej firmy i oferowanych przez nią produktów. Wybór rodzaju loga podejmuje się na podstawie wielu wytycznych, między innymi o grupę docelową, do której kierujemy swoje produkty. Jeżeli nadal nie jesteśmy pewni jak stworzyć logo dla własnej firmy skorzystaj z naszj pomocy. Jeśli natomiast decydujemy się działać na własną rękę, dobrze jest wziąć pod uwagę powyższe wskazówki.
Logo jest to oznaczenie graficzne, które służy do identyfikacji wizualnej firmy. Jego zadaniem jest odróżnić jedną markę od drugiej poprzez unikatowy i oryginalny wygląd. Może występować w różnych odsłonach kolorystycznych, często jednak jest przedstawiony w kolorach biało-czarnych. Logo nawiązuje pierwszy kontakt z klientem “mówiąc” czym dane przedsiębiorstwo się zajmuje i co oferuje.
Logo to znak graficzny bądź słowno-graficzny. Może występować pod postacią wyłącznie obrazka często nazwywanego sygnetem lub logotypu, ktory jest połączeniem nazwy i symbolu graficznego. Logotyp jest często wybierany przez przedsiębiorców, ponieważ stanowi czytelny przekaz słowa - nazwy firmy.
Podstawą do ochrony logo firmy jest zastrzeżenie go w odpowiednim urzędzie patentowym. Zgłoszenie znaku graficznego lub słowno-graficznego można dokonać samemu lub przez wybranego pełnomocnika. Fachową wiedzą na temat tworzenia i zastrzeżenia logo firmy dysponuje nasza kancelaria brandingowa, która służy pomocą na każdym etapie budowania silnej marki.
praktyczne porady dotyczące rejestracji znaków towarowych
prosty, zrozumiały język
konkretne przykłady
Poznaj 10 zagadnień prawnych, które powinieneś znać, jeśli prowadzisz firmę lub myślisz o jej założeniu.
Dowiesz się m.in. jak chronić nazwę, logo oraz domenę internetową.